تنظیم زاویه چرخها (Wheel Alignment) یکی از مهمترین جنبههای نگهداری خودرو است. که تاثیر زیادی بر کارکرد، ایمنی، و عمر لاستیکها دارد. این فرآیند شامل تنظیم دقیق زاویههای هر چهار چرخ خودرو است. تا در حالت حرکت و ایستاده به درستی روی سطح جاده قرار گیرند. در ادامه همراه مهندسین مکانیکی در تهرانپارس باشید تا اطلاعات بیشتری در باره تنظیم زاویه چهار چرخ خودرو در اختیارتان قرار دهند.
انواع تنظیم زاویه چهار چرخ خودرو
زاویه چرخها معمولا شامل سه نوع اصلی است که مهندسین مکانیکی در تهرانپارس به آن اشاره دارند:
زاویه کمبر (Camber)
زاویه کستر (Caster)
زاویه تو (Toe)
زاویه کمبر (Camber)
این زاویه به انحراف عمودی چرخ نسبت به خط عمود از بالا به پایین اشاره دارد. به عبارتی، اگر چرخها از بالا یا پایین به سمت داخل یا بیرون خودرو خم شده باشند، این زاویه تغییر میکند.
کمبر منفی: زمانی است که قسمت بالای چرخها به سمت داخل خم شده باشد. این حالت برای پیچهای تند و مسابقات مفید است، اما باعث کاهش عمر لاستیکها میشود.
کمبر مثبت: زمانی که قسمت بالای چرخها به سمت بیرون خم شده باشد. این تنظیم کمتر رایج است و معمولاً برای خودروهای سنگینتر که نیاز به پایداری بیشتری دارند استفاده میشود.
زاویه کستر (Caster)
زاویه کستر به زاویه محور فرمان نسبت به محور عمودی خودرو اشاره دارد که از سمت کنار خودرو به آن نگاه میکنیم. مهندسین مکانیکی در تهرانپارس بیان میکنند. این زاویه تاثیر زیادی بر پایداری و راحتی فرمان دارد.
کستر مثبت: اگر محور فرمان به سمت عقب خم شده باشد، کستر مثبت داریم که باعث پایداری بیشتر خودرو در سرعتهای بالا و بهبود برگشت فرمان به حالت وسط میشود.
کستر منفی: به ندرت استفاده میشود و باعث میشود خودرو ناپایدارتر باشد و کنترل سختتر شود.
زاویه تو (Toe)
این زاویه به جهتگیری چرخها نسبت به یکدیگر اشاره دارد و از جلو یا پشت خودرو قابل مشاهده است.
تو این (Toe-in): وقتی چرخها به سمت داخل (به طرف یکدیگر) متمایل باشند. مهندسین مکانیکی در تهرانپارس بیان میکنند. این حالت باعث افزایش ثبات در خطوط مستقیم میشود اما ممکن است باعث کاهش عمر لاستیکها شود.
تو اوت (Toe-out): وقتی چرخها به سمت بیرون متمایل باشند. این حالت برای افزایش کنترل و چابکی در پیچها مناسب است، اما بر عمر لاستیکها تاثیر منفی دارد.
نکات مهم در تنظیم زاویه چرخها
عمر لاستیکها: تنظیم نادرست زوایا باعث سایش ناهمگون لاستیکها و کاهش عمر آنها میشود.
کاهش مصرف سوخت: زاویههای صحیح چرخها باعث کاهش مقاومت در حرکت و کاهش مصرف سوخت میشود.
پایداری و ایمنی: تنظیم درست زوایا باعث میشود که خودرو در سرعتهای بالا پایداری بهتری داشته باشد و همچنین راننده بتواند کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد.
تنظیم زوایا در شرایط مختلف
مهندسین مکانیکی در تهرانپارس بیان میکنند. هر خودرو نیاز به تنظیم زاویه چرخها بر اساس نوع، شرایط رانندگی، و وزن خودرو دارد. این کار باید توسط متخصصان و با دستگاههای خاص تنظیم زاویه چرخ انجام شود.